Bomby
Toto nie je návod na výrobu, ten si priaznivci AlKaidy vraj ľahko môžu nájsť napríklad na webe. Tento článoček bude o už hotových plynových bombičkách (kartušiach), ktoré si nosíme a vozíme so sebou na hory vo vidine teplého čaju, pokrmu a občas aj svetla.
Áno, všetci ste už pochopili, že to bude o takých triviálnostiach, ako je zaobchádzanie s plynovými bombičkami na varenie a svietenie. Kosťo už určite chystá článoček o kupovaní varičov (určite aj benzínových), aj náčelník bivakárov Joseph Alpamayo má rozsiahle skúsenosti a vedel by nimi určite prispieť, ďalších nespomínam iba pre nedostatok papiera. Ja sa tiež cítim povolaný vyjadriť sa k tejto problematike. Prečo? Môj prvý a posledný pokus vyhodiť zájazdovú Karosu do luftu bol totiž neúspešný (jednalo sa o zájazd K4000). Odvtedy si pozorne všímam, ako kto s bombičkami a varičmi manipuluje. Som prekvapený, že nielen nováčikovia, ale aj na prvý pohľad skúsení horali sa občas správajú pri manipulácii s plynovými bombičkami a varení odvážne, nebezpečne alebo nerozumne. Skrátka vedomky či nevedomky pokúšajú Šťastenu.
Spôsob dopravy a manipulácie s varičom by mal byť zautomatizovaný, aby kdesi vysoko na kopci človek unavený výstupom, zimou, nedostatkom kyslíka nešpekuloval, ale bezpečne a čím rýchlejšie si pripravil čosi teplé na pitie alebo na zjedenie a mohol zaľahnúť do spacáku, alebo pokračovať ďalej v túre.
Takže na zopakovanie pár viet z návodov a skúseností z praxe, aby sme varili a svietili bezpečne a účinne. Snažil som sa vyhnúť firemným názvom a nerobiť reklamu ani antireklamu nejakej značke, ale nebolo to dosť dobre možné.
1. PLYNOVÁ BOMBIČKA (KARTUŠA) JE TLAKOVÁ NÁDOBA, V KTOREJ JE TEKUTÝ PLYN (PREVAŽNE PROPÁN/BUTÁN, ALE AJ ČISTÝ BUTÁN, ALEBO IZOBUTÁN).
Na každej bombičke je uvedené, že ju nemáme vystavovať priamemu slnečnému žiareniu a teplotám nad 50°C, aby nedošlo k zvyšovaniu tlaku v nej a k jej roztrhnutiu.
Samozrejmosť? Áno, ale….
Takže:
Nenechávame ju na priamom slnku.
V autobuse ju nevozíme v kabíne, ale v kufri (čo ak by náhodou predsa len k niečomu došlo) a snažíme sa všetky bombičky s plynom umiestniť na také miesto kufra autobusu, kde sa ani pri stúpaní alebo pri státí v dopravnej zápche enormne nezvyšuje teplota (viď ohrozená Karosa hore – bolo to v zápche pri Viedni). Podobne ju umiestňujeme v aute. Môžeme využiť aj prenosnú izotermickú prepravku – chladničku.
V stane, ktorý opúšťame na celý deň a na ktorý môže svietiť slnko, bombičky umiestnime pod spacák alebo skrátka tak, aby sa nemohli prehriať.
A ešte notoricky známa vec, že do lietadla nám plynové kartuše nevezmú.
2. PLYNOVÁ BOMBIČKA JE URČENÁ NA JEDNORAZOVÉ POUŽITIE.
Na to ju určili konštruktéri. Samozrejmosť? Áno, ale….
– príčina: domáce plnenie plynovej kartuše
– následok : kartuša zapichutá do stropu
A komentár plniča/fotografa v jednom: „…je múdre kontrolovať váhu, táto mi buchla po naplnení a ponechaní na balkóne, …na obed sa vyjasnilo“
Vzhľadom na použitý materiál jej trvanlivosť nie je večná. Kartuše so znakmi absolvovaného pádu, nárazu, s hrdzou na spojoch urýchlene vyraďujem tak skoro, ako to situácia so zásobou plynu v ruksaku dovolí.
Traduje sa medzi variacimi turistami story o tom, ako jedna bombička po opätovnom naplnení začala púšťať plyn. Nešlo o vadný spoj alebo ventil, ale o koróziu steny!!! Autora-plniča nemenujem, ale týmto mu ďakujem, spozná sa.
Pri dlhodobom používaní je zrejme aj väčšia šanca roztrhnutia bombičky pri prehriatí, aj keď práve mne sa to v kufri autobusu stalo s novou, výrobcu vynechávam. Odvtedy však nekupujem tie bombičky, ktoré majú v hornej časti (kde sa začínajú zužovať k ventilu) hranu.
Pri laickom testovaní vysokou teplotou u nich dochádzalo k odtrhnutiu dna bez toho, aby ho najprv vydulo. Zdá sa, že tam kdesi dole na spoji bola chyba. Na novších typoch (širšie, s oblým prechodom vo vrchnej časti) sa pri teplote vysoko nad 50°C najprv vydulo dno a až potom ho odtrhlo. Dokonca u týchto „oblých“ celkom prázdnych bombičiek došlo iba k vyfučaniu zbytku plynu cez ventil a vlastný obal ostal neporušený. Koniec pyrotechnickej vložky.
3. VARIČ (LAMPU) MONTUJEME NA BOMBIČKU VO ZVISLEJ POLOHE TAK, ŽE BOMBIČKA JE NASPODKU.
Samozrejmosť? Áno, ale….
Pri montáži dochádza k úniku malého množstva plynu.
Ak montujeme vo vodorovnej polohe:
• môže dôjsť k úniku skvapalneného plynu – čo je v prvom rade väčšia škoda, ako keď nám unikne plynné palivo
• ak niekto vedľa nás má zapálený oheň/varič/lampu/sviečku atď., môže dôjsť k zapáleniu uniknutého plynu. Nešťastie je hotové, aj keď je nablízku nemocnica s oddelením popálenín
4. ODPAROVANÍM PLYNU SA BOMBIČKA OCHLADZUJE A ODPAROVANIE PLYNU V NEJ SA SPOMAĽUJE.
Samozrejmosť? Áno, ale….
Netreba sa diviť, že potom je plameň variča slabší. Tomu sa pri nižších teplotách môžeme ťažko vyhnúť. O mernom skupenskom teple odparovania sme sa kedysi učili na fyzike. Zvonku sa na obale dokonca môže vytvárať námraza.
PREVENCIA 1: Ak použijeme závetrie, či už kúpené, alebo doma vyrobené z viacerých vrstiev alobalu, uvaríme rýchlejšie. Závetrie odráža teplo z variča na bombičku
Môžeme sa však aj vyhnúť zbytočnému ochladzovaniu: nezahrabávame varič do snehu, ale podľa možností ho staviame na suchú podložku, ktorá zbytočne neodvádza teplo – skala, drevo. Dobré je nosiť si okrúhlu drevenú podložku – tzv. podbombovník. Po štyroch rokoch od uvedenia dreveného podbombovníka do môjho ruksaku bol na trh konečne uvedený superpodbombovník (od Primus-u). Má 3 nožičky ako nejaký rozčapený statívček na foťák, je z čierneho plastu, váži 22g. Zdvihne bombičku cca 3cm nad terén, takže by sa malo dať variť aj v plytšom potoku. Nová verzia závetria od VARu z hliníkového vrchnáku na ešus dá tiež takto využiť, ale iba pre priemer bombičiek cca 10cm – teda tie žlté od VARu.
PREVENCIA 2: Ak je to možné, v zime ju balíme niekde do stredu ruksaku medzi rezervné oblečenie alebo do spacáku, aby nevychladla. V noci si ju môžeme hriať na vlastnom tele – v spacáku. Ak ideme do chladnejších podmienok s plynovým varičom, treba rátať s tým , že varenie najmä na poloprázdnej bombičke môže byť pomalšie, alebo aj nemožné, v závislosti od náplne.
Coleman-ova novinka je CPS – Constant Power System. Mal by zaistiť konštantný výkon až „do dna“ a do –10°C.
Na extrémnu zimu sa aj tak odporúča varič na tekuté palivo. Novinkou sú variče Primus OmniFuel a MultiFuel, ktoré sa dajú použiť na plyn aj na tekuté palivá.
Máme možnosť kúpiť bombičku naplnenú:
• butánom – vhodná najmä v lete – ale k moru, nie na ľadovec
• zmesou propánu/butánu (pomer cca 30:70%) – rôzni výrobcovia, najčastejšie v našich obchodoch
• zmesou propán/bután/izobután (pomer cca 20:70:10%) – POWER GAS 4 Season Mix fy Primus – asi by to malo fungovať lepšie v chlade
• zmesou propánu/izobutánu (momentálne červené bombičky fy MSR, plné majú fungovať do –23°C)
5. VARIČ STAVIAME NA ROVNÚ PODLOŽKU.
Samozrejmosť? Áno, ale… .
Komu sa ešte nepodarilo vyliať pri varení (vriacu) vodu, čaj či polievku, nech sa prihlási, má u mňa poldeci.
Pri Weissmieshütte to raz skončilo obareninami 2. stupňa, keď si dotyčný domorodec vylial na holé priehlavky veľký ešus vriacej vody. (Videli sme perfektnú prvú pomoc – kamaráti mu polievali nohy ľadovcovou vodou až do príchodu lekára HS a následného odvozu vrtuľníkom. Tým zabránili, aby od bolesti padol do šoku).
Výber rovnej podložky je často obmedzený. Ako vodováha nám môže poslúžiť voda v nádobe, ktorú ideme variť.
Zmontovaný varič je stabilnejší, ak má širšiu základňu a menšiu výšku. Čo s tým, keď už máme kúpený varič aj bombu? Už asi veľa neurobíme, ale aspoň nezlepujeme bombičky lepiacou páskou nad seba (nevymyslel som si to – videl som naživo). Horák je potom vysoko a celé je to menej stabilné.
Ak však ideme kupovať varič, je občas možnosť kúpiť varič, na ktorom je horák na drôtenej trojnožke, pričom plyn z bombičky ide k horáku cez hadičku. Váha okolo 380g je trocha vyššia ako u štandardných modelov, ale mne stojí za to.
Ak ale ideme kupovať bombičku (čo je častejšie), máme síce možnosť vybrať si z viacerých výšok a objemov, ale spravidla iba z troch priemerov – platí pre bombičky so skrutkovacím uzáverom:
• minibombičky váhy cca 100g a priemeru do 9cm
• stredné a veľké bombičky priemeru cca 10cm (VAR)
• stredné a veľké bombičky väčšieho priemeru cca 11 cm, ktoré som videl v našich obchodoch od Coleman-u a Primus-u.
Ten 1 cm priemeru bombičky mne osobne stojí za to – väčší priemer, väčšia stabilita.
U modrých napichovacích kartuší od Camping Gaz-u je to v našich obchodoch jednoduchšie – starší napichovací model má priemer okolo 10cm, novšie modely kartuší majú okolo 11cm.
Už raz spomenutý podbombovník ( Foot Rest, Stuetzfuss, Trépied) od Primus-u zväčšuje túto základňu na cca 23cm. Výrobca ho doporučuje na zväčšenie stability najmä u varičov, u ktorých sa horák montuje priamo na bombičku, pri varení v nádobe s väčším priemerom a na nerovnom teréne.
6. VODA VRIE PRI 100°C
Samozrejmosť? Áno, ale ….
Všetci vieme, že s pribúdajúcou nadmorskou výškou a klesajúcim atmosférickým tlakom klesá aj bod varu. Vyzerá to asi takto (zdroj: Š.Handžák, ČHMÚ)
nadmorská výška
[m] |
teplota varu vody
[°C] |
2000
|
95
|
2500
|
93
|
3000
|
91
|
3500
|
90
|
4000
|
89
|
4500
|
87
|
5000
|
85
|
Pri príprave kulinárskych špecialít v base campe v 5000m to treba brať do úvahy. Zrejme ste čítali v himalájskej literatúre, že sa niekedy varí aj v pretlakovom hrnci (tzv. kuchta alebo papiňák).
Dôležitejšie je však nezabudnúť na to, že ak sa nám zdá, že zdroj vody (sneh, ľad) nie je hygienicky celkom v poriadku, treba nechať vodu dlhšie vrieť – aj 10 až 15 minút, ak je to možné. Tento var zničí časť problémotvorných zárodkov – ako bývalý bakteriológ sa veľmi nechcem rozpisovať, ale ak si nie sme istí, platí: čím dlhší var, tým lepšie, tým je menšia šanca chytiť napríklad nejakú črevnú infekciu.
Perlička – opakovaným mnohohodinovým varom, keď sa vymieňala uvarená voda za studenú, dokázali kedysi ľudia z istého nášho etnika uvariť jedlo aj zo zvierat chorých na obávaný antrax. Spóry antraxu túto procedúru nevydržali – ale nedoporučujem to skúšať.
Rada mamky Eskimáčky: nepapaj žltý ľad.
7. DOBA UVARENIA JEDNÉHO LITRA VODY JE 2,5 až 6 minút.
Samozrejmosť uvedená v návodoch a v testoch. Áno, ale ….
Nezabudnite, že sa jedná o štandardné podmienky – zvyčajne bezvetrie, počiatočná teplota vody a aj prostredia 10°C.
Chladom a vetrom sa táto doba predlžuje a ak varíme zo snehu alebo ľadu, musíme dobu varenia aj vynásobiť dvoma – troma (opäť opakovanie z fyziky – merné skupenské teplo topenia).
Toto treba brať do úvahy pri plánovaní množstva plynu a dĺžky varenia na túre. Na variči býva uvedené, akú má spotrebu, alebo na bombičke môže byť okrem váhy plynu aj dĺžka horenia.
Na záver: Dobrú chuť !
http://www.var.cz/produkt/07-Plynova-kartuse-VAR-G-500/
Väčšia stabilita a pomer PB je 30/70. Vhodny do kempu. Nepasuje na trojnozky od Primusu, tie su pre priemer 108 mm .
Na hory u nas ostava najlepsou moznostou http://www.primus.eu/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888
.
hehe, už sa vyrábajú iba CGV 425 (g)
Minnesota: zaujimavy prirodny ukaz
https://www.youtube.com/watch?v=fqptbtwXUCs
zaujimave, ale velmi, velmi poucne
Doplnili sme fotky českej plničky, plniacej na Slovensku. Ďakujem autorovi za zaslanie ( nie, neprídem pomôcť s opravou balkóna).
Ďakujem aj Beate za informáciu, že za Tatrami sa naši severní susedia tiež tak „zabávajú“ 🙁